En vej til en sund livsstil?

Godaften bloggen – :-)

Jeg skriver dette indlæg fordi jeg har været lidt i tvivl om hvilken vej der er den rigtige til en sund livsstil.

Det skal lige siges at jeg ikke er overvægtig på nogen måde – er en slank pige inde for det normale BMI men har taget lidt på, på lår og balder. Jeg vil gerne tabe mig nogle kilo samt tones op – altså få lavet noget af fedtet om til muskler.

Jeg så på Downtown at de havde et tilbud på en konsultation hos en ernæringsterapeut, det var sat ned fra 1150 til 350 så jeg tænkte, det skal jeg sgu prøve for at blive skubbet igang! :)

Jeg havde en forventning til konsultationen om at vedkommende ville give mig nogle værktøjer som normale mennesker kunne leve efter. Desværre havde jeg en virkelig øv følelse da jeg gik ud fra den konsultation.

Jeg starter til konsultationen med at fortælle om mig selv og hvorfor jeg kommer til hende. Jeg fortalte hende at jeg meget gerne ville tabe mig nogle kg. og tones inden august hvor min ferie er. Hun fortæller mig bl.a. at man skal forbrænde mindst 500 kalorier når man træner, før det giver noget. Hun fortæller mig så også at jeg hvis jeg vil i mål, så ikke må spise:

  • Mælkeprodukter what so ever (!!!!)
  • Pasta – heller ikke fuldkorn
  • Franskbrød – heller ikke fuldkorn
  • Ingen kartofler
  • Ingen light produkter, heller ikke Cola Zero

Jeg tænkte bare at det kan simpelthen ikke være rigtigt at jeg slet ikke må spise ovennævnte ting for at tabe mig nogle kilo og blive tonet, hvilket jeg også sagde til hende, men hun sagde at ellers ville jeg ikke kunne nå mit mål. Jeg synes simpelthen det er så mega forvirrende at nogle siger det ene og andre siger noget andet. Hvorfor kan det ikke bare være de samme råd som alle kostvejledere/ernæringsterapeuter giver?

Efter konsultationen talte jeg med min mor, min veninde Dorthe og min kollega Nanna om det som hun havde sagt og det de alle tre var enige om var: Det handler om sund fornuft! Hvis jeg træner regelmæssigt flere gange om ugen og spiser forholdsvis sundt og varieret, så er der ikke noget der hindrer mig i at nå mit mål.

Det jeg prøver at sige med dette indlæg er, at hvis man gerne vil tabe sig nogle kilo og tones jamen så handler det bare om ikke at overspise af det usunde, man skal give sig selv lov til at have en sød tand en gang imellem for ellers bliver det simpelthen for surt for en selv.

Jeg håber ikke mit indlæg er for forvirrende – jeg ville bare lige dele mine tanker med jer :-)

I’m writing this post because I’ve been a little unsure about which way is the right way to a healthy lifestyle.

I should just say that I’m not overweight at all – I’m a girl with a normal BMI but I’ve put on some weight on my thighs and but. I want to lose some weight and be toned.

I looked at Downtown and they had an offer for a consultation with a nutritional therapist, it cost 350 DKK so I thought I’d try it to hopefully be pushed in the right direction. :)

I had an expectation that she would give me some tools a normal person could live by. Unfortunately I had a really bad feeling when I walked out the door.

I started the consultation by telling her about myself and why I came to her. I told her I wanted to lose a few kg. and get toned before August where I’m going on vacation. She told me among other things that you must burn at least 500 calories when training before it would help. She also told me that if I wanted to achieve my goal, I should not eat:

  • Milk products what so ever (!!)
  • Pasta – not wholemeal
  • Bread – even wholegrain
  • No potatoes
  • No light products, even Cola Zero

My first thought was that it couldn’t be right that I couldn’t eat the food above for me to lose some weight and be toned, as I said to her, but she said that otherwise I could not reach my goal. I really think it’s so confusing that some say one thing and others say something else. Why can’t it just be the same advices all the nutrition therapists provide?

After the consultation, I spoke with my mum, my friend Dorthe, and my colleague Nanna about it and they all agreed on one thing: It’s about common sense! If I exercise regularly several times a week and eat fairly healthy and varied, there’s nothing that prevents me from reaching my goal.

What I’m trying to say is that if you want to lose some weight and be toned, it’s about not eating a lot of the unhealthy food, you should allow yourself to eat cake etc. once in a while otherwise it’s too difficult for yourself.

I hope my post isn’t too confusing – I just wanted to share my thoughts with you guys :-)

Xx Stephanie <3

Skriv et svar

